دهگلانعمرانگوناگون

افتتاح پروژه قطار نزدیک تر از همیشه به واقعیت

بهره برداری از ابر پروژه قطار نزدیک تر از همیشه

به گزارش خبرگزاری دهگلان ویرا به نقل از خبرگزاری فارس تحقق رویای ۲۰ ساله با افتتاح راه‌آهن همدان- سنندج در سفر رئیس جمهور به کردستان
همزمان با سفر رئیس جمهور به کردستان پروژه راه‌آهن همدان سنندج افتتاح می‌شود و رویای ۲۰ ساله کردستانی‌ها به همت دولت سیزدهم پایان می‌یابد.، حمل و نقل در دنیای امروز یکی از ارکان اساسی در رشد و توسعه هر کشوری به شمار می‌رود و دو نقش اساسی را در این حوزه‌ها ایفا می‌کند، حمل و نقل در نقش اول یک فعالیت اقتصادی است که در رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال نقش بسزایی دارد و در نقش دوم خود فراهم کننده زیرساخت اصلی در رشد اقتصادی سایر بخش‌ها محسوب می‌شود و رشد اقتصادی در سایر بخش‌ها را تسهیل می‌بخشد.

حمل و نقل در انواع مختلف زمینی، هوایی، ریلی و دریایی نقش مهمی در ارزش افزوده ایفا کرده و در پازل اشتغال و اقتصاد جایگاه قابل توجهی ایفا می‌کند.

حمل و نقل از مهم‌ترین عوامل در رشد و توسعه کشورها به شمار می‌آید تا جایی که برخی اقتصاددانان معتقدند، هیچ اقتصاد پیشرفته‌ای بدون توسل به شبکه حمل و نقل مدرن قادر به ادامه فعالیت نیست و فعالیت‌های حمل و نقل از جملـه فعالیت‌های اساسی و زیربنایی رشد اقتصادی و لازمه تحول جامعه محسوب می‌شود.

توسعه نیافتگی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل مانع و سدی در مسیر توسعه سایر بخش‌ها خواهد بود‌، در این میان توسعه خطوط ریلی و توجه ویژه به این مدل حمل و نقل در کشور ایران با توجه به موقعیت ویژه ژئوپولیتیکی که دارد، از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

ایجاد کریدورهای ریلی و اتصال آن به کشورهای همسایه و بنادر ایران می‎تواند سهم بسزایی در توسعه ملی داشته‎باشد از این ور بی دلیل نیست که توسعه حمل و نقل ریلی از محورهای اساسی در برنامه ششم توسعه کشور بوده و از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

نقش کردستان در توسعه حمل و نقل ریلی

اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور بیش از دو دهه است به عنوان یک پروژه و طرح اولویت‌دار در دستور کار قرار گرفته است، پروژه راه آهن همدان ـ سنندج به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب مهر ماندگار به طول ۴۲۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۳ کلید خورد، ردیف بودجه‌ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب و در ۱۱ خرداد به تایید شورای نگهبان رسید فاز نخست این پروژه از سمت تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید و ریل‌گذاری فاز دوم پروژه شامل مسیر همدان ـ سنندج 4 سال بعد در مهرماه سال ۱۴۰۰ اتمام شد.

بعد از اتمام فاز نخست و دوم خط آهن تهران ـ همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر و بهره‌برداری از آن تلاش برای اجرا و بهره‌برداری مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر در سه قطعه تعریف شد که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و مابقی آن در استان کردستان واقع شده ‌است.

پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج در سه قطعه از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه سواری و باری شامل بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است، طول قطعه یک پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر بود و این خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

با بهره‌برداری از این پروژه زمینه جابجایی۳۰۰ هزار نفر در سال و ۵۰۰ هزار تن بار فراهم می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

اگرچه وعده بهره‌برداری از این کلان‌پروژه مهم در دولت‌های مختلف از سوی مسوولان وقت داده شد در حالی پروژه راه آهن توسط دولت دوازدهم هم افتتاح شد که پروژه با پیشرفت ۶۳ درصد تحویل دولت سیزدهم شد تا جایکه برای تکمیل آن یک هزار و 400 میلیارد تومان از محل سفر سال گذشته رئیس‌جمهور معادل یک سوم پروژه تخصیص یافت.

حال با تلاشی تقریبا دو ساله و تزریق اعتبارات ویژه زمینه بهره‌برداری این پروژه با حضور رئیس جمهور به استان فراهم شده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است به زودی انتظار 20 ساله مردم کردستان به پایان برسد و صدای سوت قطار در این استان شنیده شود که اولین مسافران آن به مشهد مقدس اعزام شوند.

مرتضی یوسفی

متولد ۱۳۵۸ منطقه لیلاخ کردستان دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی و فعالیت بالغ بر ۳۰ سال در عرصه فعالیت های فرهنگی ،هنری و اجتماعی و کسب جایزه های ملی و بین المللی در حوزه تولید فیلم کوتاه داستانی ،مستند و تولید بالغ بر ۲۰۰ نمایش ،نمایشنامه،داستان و رمان و تولید بالغ بر ۱۰۰۰ گزارش با پخش در شبکه های استانی و شبکه یک ،دو ،خبر و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا