دهگلانروستاکشاورزیلیلاخ

تولید تخمه آجیلی لیلاخ در آستانه تبدیل شدن به مارک ملی

لیلاخ رقیب جدید تولید کنندگان تخم آجیلی آفتابگردان کشور

به گزارش خبرگزاری دهگلان ویرا شهرستان دهگلان با تولید نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نقش مهمی در تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور ایفا می کند.

این منطقه قطب اصلی تولید گندم،سیب زمینی،نخود،جو،ذرت علوفه ای ،یونجه و… سایر محصولات کشاورزی است.

شرایط آب و هوایی ،خاک حاصلخیز و اقلیم مناسب کشاورزان منطقه را تشویق جهت کشت محصولات کشاورزی کرده است.

کاشت تخمه آجیلی چند سال است که در منطقه آغاز شده و کشاورزان پیشرو در این زمینه پیش قدم شده اند.

محمد ناصر آبادی از کشاورزان پیشرو لیلاخی امسال با کاشت ۴ هکتار تخمه آجیلی فعالیتی جدید را در منطقه آغاز کرده و توانسته با تولید بالغ بر ۴ تن و ۲۰۰ کیلو تخمه در هکتار رکورد تازه ای را در تولید این محصول از خود به جا بگذارد.

محمد خالدیان بصورت خانوادگی اقدام به کشاورزی نموده و اظهار می کند :تولید این محصول ضمن صرف جویی در مصرف آبهای زیر زمینی می تواند به ساختمان خاک هم کمک کند.

مکائیل خالدیان مسئول جهاد بخش بلبان آباد در باره کشت تخم آفتابگردان افزود :بالغ بر ۱۱۰ هکتار از مزارع آبی زیر کشت این محصول است و پیش بینی می شود قریب به ۳۰۰ تن تخمه آجیلی تولید و به بازار عرضه شود.

مجتبی اسدی معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان به اهمیت کشت این محصول در تناوب کشت اشاره و افزود :بقایای تخم آفتابگردان می تواند بعنوان کود طبیعی در خاک استفاده شود.

مرتضی یوسفی

متولد ۱۳۵۸ منطقه لیلاخ کردستان دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی و فعالیت بالغ بر ۳۰ سال در عرصه فعالیت های فرهنگی ،هنری و اجتماعی و کسب جایزه های ملی و بین المللی در حوزه تولید فیلم کوتاه داستانی ،مستند و تولید بالغ بر ۲۰۰ نمایش ،نمایشنامه،داستان و رمان و تولید بالغ بر ۱۰۰۰ گزارش با پخش در شبکه های استانی و شبکه یک ،دو ،خبر و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا