دهگلان

بازار آشفته خودرو نیازمند دخالت جدی دولت/امنیت لازمه توسعه

در خطبه های نماز جمعه دهگلان عنوان شد

به گزارش خبرگزاری دهگلان ویرا حاج ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه شهرستان دهگلان در خطبه های پر فیض عبادی.سیاسی نماز جمعه مورخه( ۱۲_ اسفند ماه _ ۱۴۰۱) که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد به موضوع: سرعت در کارهای خیر اشاره وبیان داشتند:

پیامبر اکرم (ص) در کلام گهربار خود در مورد سرعت در کارهای خیر چنین فرموده ( بادروا بالاعمال الصالحه فستکون فتنا کقطع اللیل المظلم یصبح الرجل مؤمنا ویمسی کافرا. ویمسی مؤمنا ویصبح کافرا یبیع دینه بعرض من الدنیا) نسبت به انجام کارهای خوب عجله وسرعت داشته باشید.در آینده فتنه های همچون تکه ای بسیار تاریک از شب در انتظار است. کسانی در صبح اهل ایمان و باور بوده اند که شب هنگام ایمان آنها به کفر وعناد تغییر وکسانیکه شب مؤمن اما در روز ایمان آنها تبدیل به کفر می شود. کسانی که ایمان خود را به یکی از قیمت های مادی می فروشند. در این حدیث شریف پیامبر اکرم علیه الصلاه والسلام مؤمنان را بر عجله در کار خیر امر فرموده است.مراد از فتنه میدان های آزمايشي است که در آن حق وباطل در هم تنیده وجامعه اسلامی دچار بحران می شود وبرای شاهدان این فتنه ها تمیز وجدایی در بین حق وباطل سخت می گردد.( کقطع اللیل المظلم) کنایه از شدت ضرر وزیان برای شاهدان فتنه است. پیام های این حدیث را می توان بر سه محور بیان نمود :

۱_ هشدار بر عدم ورود به میدان های فتنه.
۲_ عدم غرور وافتخار بر اعمال خیر.
۳_ تمسک به دین. حریص بودن بر انجام خیر. احتیاط در هنگام استفاده از نعمت های دنیوی.

یکی از راه‌های توسل و اجابت دعا و خواسته ها نزد خداوند متعال توسل به اعمال صالحه وخالص است. در حدیث مشهور( غار) وسه نفری که در غار گرفتار و درگاه آن مسدود شد هر کدام به صالحترین وخالصترین اعمال خویش متوسل شدند. یکی به نیکی کردن به والدین. دیگری به دوری از گناه وعصیان. وآخری به اداء حقوق کارگر بود واین اعمال خالصه سبب نجات ورهایی آنها از گرفتاری وباعث باز شدن درگاه غار شد.

واز اعمال دیگر که می توان به آن توسل نمود توسل به ذوات فاضله است. در حدیث روایت شده که پیامبر اکرم علیه الصلاه والسلام فرمودند هر کس در هنگام شنیدن اذان این دعا را بخواند ( اللهم رب هذه الدعوه التامه والصلاه القائمه آت محمدا الوسیله والفضیله وابعثه مقاما محمودا الذی وعدته حلت له شفاعتی یوم القیامه) ای خدای این دعوت تمام ( اذان) ونماز برپا شده عطا کن به محمد( ص) وسیله و فضیله و او را با مقام ستایش شده ای که وعده داده ای برسان. هرکس این دعا را بخواند شفاعت من در روز قیامت برای او حلال می گردد.

ماموستا محمدی در بخش دیگری از خطبه ها به مناسبت های هفته جاری اشاره وبیان نمود:

🔹سیزه هم اسفندماه روز جوان است ضمن تبریک به جوانان مملکت .برای پویایی جوانان مملکت باید مردم و مسؤلین برنامه داشته واز حیث ازدواج. مسکن. و شغل آنها برنامه داشته باشند تا جوانان ما در چرخه خدمت و کمک به مملکت خود قرار گرفته وسبب تعالی وپیشرفت مملکت گردند.

🔹چهارده هم اسفندماه روز احسان و نیکوکاری است. کمیته امداد امام خمینی ( قدس سره) به عنوان یک نهاد خدمتی وحمایتی در بدو تأسیس تاکنون خدمات شایان وقابل قبولی برای مردم وجامعه مخاطب داشته وانتظار می رود که ثروتمندان جامعه با کمک وحمایت از این نهاد انقلابی وارزشی این نهاد را به رسیدن اهداف خود که همان خدمت ودستگیری از فقراء ومستمندان است را یاری نمایند.

🔹پانزدهم اسفندماه ماه روز منابع طبیعی و درختکاری است. درخت به عنوان مظهر جمال وزیبایی در طبیعت وروی زمین که منافع بسیاری از جمله تولید اکسیژن و هوای پاک. انواع ثمر و میوه ها.کاربرد در تولید چوب.کاغذ وسایر صنعت وتولیدات را دارد ودر حدیثی که از پبامبر اکرم علیه الصلاه والسلام روایت شده که کاشتن درخت سبب تخفیف عذاب می شود وحدیث مشهور دونفر از اهل قبور که اهل عذاب بودند که پبامبر اکرم علیه الصلاه دو درخت را بر مراز وقبر آنها کاشت وفرمود( لعله ان یخفف عنهما ما لم تیبسا) امیدوارم وجود این درختان باعث تخفیف در عذاب آنها باشد تا هنگامی که این درختان زنده وسرسبز هستند.

🔹 وهمچنین روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه است متاسفانه شاهد بانکداری ربوی هستیم وهمین ربا برکت را از ما وسفره ما گرفته که جا دارد بانک های ما اسلامی ونسبت به معاملات بر طبق شریعت و فقه اسلامی عمل نمایند. از مردم وبه خصوص ثروتمندان خواهشمندیم با کمک وافتتاح حساب در بانک های قرض الحسنه که وام وخدمات آنها بدون ربا است کمک وسبب بهرمنده ی جامعه از خدمات بانک داری اسلامی وبدون ربا شوند که این عمل واقدام یکی از مالفه های خدمت واحسان است.

ماموستا محمدی در بخش دوم خطبه ها به مناسبت ۱۷ اسفندماه و روز سربازان گمنام اشاره وبیان داشتند:

یکی از مهمترین عوامل پیشرفت وتعالی جامعه در تمام حوزه ها وجود امنیت است. لازمه توسعه اقتصادی.اجتماعی.فرهنگی وسیاسی وقدرت ملی امنیت پایدار وایجاد بسترهای لازم برای رسیدن به توسعه است.
نقش وزارت اطلاعات وپرسنل خدوم وفهیم آن در ایجاد بستر امنیت بسیار پررنگ وتعیین کننده است.
یکی از مطالبات ما ومردم ما از نیروهای خدوم امنیتی ونظارتی برخورد جدی با مفاسد وهر آنچه که باعث ایجاد مشکل وسختی برای مردم است. شناخت علت های فساد و بستن مجاری فساد کم‌هزینه تر از پرداختن به معلول هاست که از این وزارت وزین انتظار می رود برخورد شایان وشایسته ای با مفسدان و مدیرانی که سبب ایجاد مشکل شده اند داشته باشد.

از مشکلات مردم وجامعه ما گران شدن بی قانون وبی ضابطه خودرو های بی کیفیت داخلی است که هیچ کس جوابگو نیست که طبق چه قانون ومعیاری باید گران شود. نبود برنامه وراهبرد مشخص. ضعف در کیفیت وکمیت.واستاندارسازی. رانت بازی در حوزه عرضه وتقاضای این محصول سبب گلایه و همچنین محرومیت مردم از اسباب و وسایل رفاه شده که همین نبود راهبرد وبرنامه ها سبب ناامید وعقده ی جوانان است که قدرت خرید بی کیفیت ترین خودرو داخلی تبدیل به آرزو وافق آنها شده است. مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) در چند مدت پیش در جلسه ودیدار خودروسازان داخلی وتولید کنندگان این عرصه مطالبات مردم را بحق دانسته وبیان فرمودند که باید در کیفیت وکمیت و تعادل بازار عرضه وتقاضا در این حوزه برنامه وراهبرد داشته باشید. در خبر برکناری مدیر عامل شرکت ایران خودرو که شنیدیم علت این کناره گیری وعزل از منصب فروش وعرضه بی ضابطه خودرو به مدیران خود شرکت بوده واین جای تاسف است که بجای مطالبه در کیفیت پایین و قیمت عادلانه علت برکناری عرضه آن به مدیران خودی بوده است کجای این کار مبارزه با فساد و پیگیری مطالبات و مشکلات مردم است !!!.

مرتضی یوسفی

متولد ۱۳۵۸ منطقه لیلاخ کردستان دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی و فعالیت بالغ بر ۳۰ سال در عرصه فعالیت های فرهنگی ،هنری و اجتماعی و کسب جایزه های ملی و بین المللی در حوزه تولید فیلم کوتاه داستانی ،مستند و تولید بالغ بر ۲۰۰ نمایش ،نمایشنامه،داستان و رمان و تولید بالغ بر ۱۰۰۰ گزارش با پخش در شبکه های استانی و شبکه یک ،دو ،خبر و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا