اجتماعیبانوانبخش بلبان آبادبین المللیدهگلان

آثار تاریخی مربوط به پیشینه تمدن لیلاخ در موزه ملی ایران نگهداری می شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دهگلان عنوان کرد

به گزارش خبرگزاری ویرا غفوری رئیس میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دهگلان در دیدار با اصحاب رسانه این شهرستان با بیان این نکته که فرهنگ و تمدن در دشت لیلاخ قدمتی به اندازه تاریخ دارد افزود :آثار و اسناد بدست آمده در موزه ملی ایران در تهران نگهداری می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دهگلان به برنامه های میراث فرهنگی در زمینه توسعه گردشگری در منطقه اشاره و اضافه کرد :در دو سد سنگ سیاه و سورهال مقدمات ایجاد مجتمع های توریستی انجام شده و در دامنه سد سورهال طرح مطالعاتی آن انجام و در حال رایزنی جهت ایجاد مجتمع توریستی در محل این سد هستیم.

غفوری به مشکلات فرهنگی در شهرستان اشاره و افزود:حفاری های غیر مجاز در سطح شهرستان وجود دارد و مضاف بر آن شایعات است که کار در شهرستان را بسیار سخت تر کرده است .

غفوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ویرا در خصوص شایعاتی دال بر حفاری در روستای حسینی از توابع بخش مرکزی دهگلان افزود:با توجه به اینکه در تمام روستاها ما معتمدین حافظ میراث فرهنگی داریم در این زمینه بسیار زود در جریان امور قرار می گیریم ،در روستای حسینی حفاری انجام گرفته بود ،در زمان حفاری در محل حاضر و برای حفاران پرونده قضایی تشکیل و پرونده در جریان است.

ایشان در ادامه اضافه نمود که بر اساس نتایج کارشناسی در محل آثار باستانی و عتیقه ای موجود نبوده و گاها افرادی سود جو اقدام به کلاهبرداری در این زمینه می نمایند.

غفوری در ادامه به ظرفیت های شهرستان اشاره و افزود بالغ بر ۱۲۰۰بافنده در شهرستان وجود دارند که در حال تولید صنایع دستی ،گلیم و قالی هستند که این ظرفیت مهم شهرستان را در زمینه گلیم بافی در استان اول و در سطح کشور مطرح کرده است.

غوری در پایان به اتمام طرح مطالعاتی قلعه های کاکه جوب اشاره و افزود پس از تولید گزارش توسط خبرگزاری ویرا و پیگیری های مهندس اوسطی نماینده مردم شریف شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی و دستور مدیر کل محترم کارشناسان به محل اعزام کروکی قلعه های مربوطه جهت تعیین عرصه و اعیان قلعه ها انجام و در حال طی مراحل قانونی خود جهت تعیین وضعیت است.

غفوری در پایان به نکته مهمی اشاره کرد و آن انتظار از مردم برای پاسداشت میراث فرهنگی منطقه بود .

غفوری به نکته جالبی اشاره کرد اداره ای با عناوین مختلف در شهرستان تنها دو نفر نیرو دارد که می بایست تمام امور شهرستان را اداره نمایند و این می‌طلبد که مسئولین شهرستانی و استانی در این زمینه مساعدت بیشتری داشته باشند.

مرتضی یوسفی

متولد ۱۳۵۸ منطقه لیلاخ کردستان دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی و فعالیت بالغ بر ۳۰ سال در عرصه فعالیت های فرهنگی ،هنری و اجتماعی و کسب جایزه های ملی و بین المللی در حوزه تولید فیلم کوتاه داستانی ،مستند و تولید بالغ بر ۲۰۰ نمایش ،نمایشنامه،داستان و رمان و تولید بالغ بر ۱۰۰۰ گزارش با پخش در شبکه های استانی و شبکه یک ،دو ،خبر و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا