عمرانلیلاخنماینده مردم در مجلس شورای اسلامی

شرق کردستان در آستانه تکمیل پازل انتقال آب شرب و صنعت از سد آزاد به شهرهای قروه و دهگلان

در مراسم کلنگ زنی لوله گذاری از قروه به دهگلان عنوان شد


به گزارش خبرگزاری دهگلان ویرا سیامک عمرانی مجری پروژه لوله گذاری از سد قوچم به شهرهای دهگلان و قروه به مشخصات فنی پروژه اشاره و اضافه کرد
این طرح به طول بیش از ۸۶ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۳۶۰ متر اجرا می شود.
وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح مهم آبی؛ افزود:خطوط این سامانه پس از رسیدن به شهر دهگلان با حرکت به سمت شهرهای قروه و دزج ، نیاز آبی شهرها و روستاهای در محور دشت قروه دهگلان را تامین خواهد کرد.
وی با اعلام اینکه در سامانه انتقال آب از سد قوچم به شهر و روستاهای واقع در دشت قروه – دهگلان از لوله فولادی و پلی اتیلن به قطر ۱۴۰۰، ۱۱۰۰ ، ۹۰۰ و۳۰۰ میلی متر استفاده می شود؛ افزود:  سامانه انتقال آب از سد قوچم برای تامین آب شرب ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دو شهر قروه و دهگلان تا افق ۱۴۲۰ تعریف شده است.
وی در ادامه با اعلام اینکه با تامین نیاز آب شهری، صنعت و کشاورزی در دشت قروه – دهگلان  برای بیش از ۵ هزار نفر زمینه اشتغالزایی فراهم می شود؛ افزود: برای اجرای سامانه انتقال آب از سد قوچم تا کنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل آن ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است .

پرویز اوسطی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسیدن این پروژه را مهمترین مطالبه دو دهه ی گذشته مردم عنوان و ادامه داد در حال حاضر این پروژه مشکل اعتباری ندارد و با همت کار فرما و پیمانکار در جبهه های مختلف کار در حال انجام است.
پرویز اوسطی در ادامه به توزیع آب در مسیر این خط لوله اشاره و افزود در طول مسیر روستا ها و صنایع نیز از آب این خط لوله بهره مند خواهند شد

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای در ادامه از تلاش های دولت برای به سرانجام رساندن پروژه های مهم در شهرستان تجلیل و اظهار امیدواری کرد وعده های داده شده برای بهره برداری از راه آهن تهران،همدان ،سنندج در مهر ماه محقق شود.

استاندار کردستان اسماعیل زارعی کوشا نیز در بازدید از عملیات اجرایی سامانه انتقال سد قوچم به دهگلان و کلنگ زنی خط انتقال آبرسانی به قروه، تامین آب  شرب سالم و بهداشتی را از دستاوردهای مهم دولت مردمی در کردستان برشمرد و در این زمینه به موضوع پایان تنش آبی بانه، سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج، شتاب بخشی در عملیات اجرایی انتقال آب از سد سیازاخ به شهرستان بیجار و حسن آباد یاسوکند، از سرگیری فعالیت سد ژاوه و تسریع در سامانه انتقال سد قوچم به دهگلان و قروه اشاره کرد.
وی با اعلام اینکه در دولت سیزدهم بزرگترین پروژه های آبرسانی با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی انجام شده است؛ افزود: از سد قوچم تا دهگلان تاکنون ۲۱ کیلومتر حفاری کانال و ۱۶ کیلومتر  لوله گذاری انجام شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای مثبت اجرای این کلان پروژه در تامین آب شرب پایدار سالم و توسعه حوزه صنعت و کشاورزی؛افزود: سامانه انتقال آب از سد قوچم با پیش بینی پمپاژ  ۳۳ میلیون متر مکعب درسال طراحی و در دست اجراست.
زارعی‌ کوشا با اعلام اینکه افزون بر تامین آب شرب، آب مورد نیاز بخش صنعت و کشاورزی در دشت قروه و دهگلان نیز تامین می شود

آخرین برنامه این سفر یک روزه بهره برداری از یادمان شهید گمنام پارک رضوان قروه بود که به گفته عبدالملکی سرپرست شهرداری قروه فعالیت عمرانی آن از دو ماه نیم قبل آغاز و با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

مرتضی یوسفی

متولد ۱۳۵۸ منطقه لیلاخ کردستان دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی و فعالیت بالغ بر ۳۰ سال در عرصه فعالیت های فرهنگی ،هنری و اجتماعی و کسب جایزه های ملی و بین المللی در حوزه تولید فیلم کوتاه داستانی ،مستند و تولید بالغ بر ۲۰۰ نمایش ،نمایشنامه،داستان و رمان و تولید بالغ بر ۱۰۰۰ گزارش با پخش در شبکه های استانی و شبکه یک ،دو ،خبر و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا